maanantai 1. elokuuta 2016

Vankilaan vaiko elämään


Joo mä olen erittäin mustavalkoinen persoona ja en jaksa ymmärtää määrättyjä asioita. Ja yksi niistä on rikosten tekeminen ja sen seurauksista kärsimisen vaikeus.

Mun mielestä yhteiskunnan pitää auttaa ennen kun ihminen joutuu siihen tilaan että vain rikos kannattaa, ennaltaehkäisyä ellei omat voimavarat rikoksentekijöillä riitä. On muuten kallista touhua ylläpitää vankiloita ja kouluttaa jo paatuneita, välinpitämättömiä väärintekijöitä, rahaa siinä vaan hukkaan menee. Kohta ne on takaisn taas vankilassa. Toki on heitäkin joita se tuki siellä auttaa,mutta miksi ne on siellä? Vapaata valintaa se on sekin.

Joo mä en hyväksy sitä että ensin tehdään rikos ja sitten ihmetellään, oho mä  olenkin vankilassa, apua mulla on nyt vaikeeta, mä haluun luksusta, lomille ja vapaat joka viikonloppua. Joo ja hyvää ruokaa, lisää liksaa ja töitä tottakai heti kun pääsen vapaaksi, asunnon ja kaikki mukavuudet. Ne mä haluun ja mieluummin heti.

Mikäs multa nyt  jäi tajuamatta? Mikä meni ohi nyt...

Ai niin, se rikos. Minkäs takia ihminen tekee rikoksen? Jotkut ei näe muuta vaihtaria kun on vaikeaa, rahaa ei tule jne. Ja toiset vaan sen takia että on tylsää. Kellä hitossa ei ois kireetä ja tylsää välillä? Mutta en mä silti lähde tekeen rikosta, enkä muutakaan sontaa.

On mullakin ollut aikoja että vedin näkkäriä viikon ja kaurapuuroo kun ei ollut rahaa, kyllä kuulkaa dietti puri kummasti, olin niin hoikkaa että ihan luut kolisi yhteen. Joo ja noita viikkoja mahtui vuoteen monta ja seuraavaankin vuoteen..

Ne on aina valintoja, noi rikokset. Ei niitä ole pakko tehdä. Mutta kivaa pitää olla ja seikkailuakin, jotakin ekstreemee sehän on pelin henki. Ja järki kulta kateissa ja pahasti. No onhan noitakin jotka ei osaa kuin olla vankilassa. No miten heillä olisi jos apu oiskin tullut ajoissa jo nuorena, lapsena...sitä voi tukea ja antaa apua opintoihin muulloinkin. No jaa, tää on tätä mustavalkoista pölinää. Ei se noin helppoa ole, tajuan sen toki. Mutta silti.

Onhan sitä olemassa kaikenmaailman ryhmiä miettimään syrjäytymisen estämistä jne mutta onko se apu juuri siellä missä pitää vai jääkö se estämiseen? Ei kun miettimiseen?

Monet voi pahoin ja lapsena, mutta jokainen vauva kyllä syntyy ilman että ne tajuaa jo tehdä rikoksia se on kyllä opittua systeemiä ja jälleen palataan siihen että mistä ne opit tuleekaan, jos mutsi tai faija on rikollinen, onko lapsikin vaiko ei. Ei välttämättä jos sillä ois muutakin tekemistä kuin oppia mallia vanhemmiltaan, vaikka kivoja kerhoja, harrastuksia, muitakin kavereita kuin ne jotka tekee mitä lystää ja milloin lystää...mutta noi vaatii rahaa..ne harrastukset siis ja se että sen nuoren taimen ajatukset saa väännettyä oikeaa suuntaan.

Omissa oloissaan on monikin ja saa pärjätä miten lystää, mutta sitten ihmetellään. Ne päättäjät meinaan, kun rikokset lisääntyy ja ihmiset voi vieläkin pahemmin ja rahaa kuluu ja supistaa pitää. On tää syvältä systeemi. Jotakin vastuuta pitää ottaa aikuisen ihmisenkin ja jo nuorenkin, no paha ottaa jos sen merkitystä ei tajua...ei sitä tajua monet oppineetkaan siellä isossa talossa.Miten sitten muualla...ai niin eihän ne olleetkaan oppineita, vaan kuuluisia. Miten menikin taas näin vikaan, no mä en olekaan oppinut mä olen luuseri...nyky mittapuulla.

Lisää porukkaa hoitopuolelle, kunnon ammattilaiset varhaiskasvatukseen ja sossuun, yhteishenkee enemmän ja yhteistyötä, sinne se raha!! Vanhemmille tukea, katkaisua ym vaikka uuden ammatin opettelua, siis enemmän kuin nykyään, paljon enemmän. Ehkä se voisi poikia muutaman rikollisen tapauksen vähentymisenkin ja siten se raha tulee takaisin.

Mut pahaa tekee kun niin nuoret jo sekoilee, ihan helkatin pahaa! Elämä pilalla ja tää elämä kun muutenkin välillä jo niin herkässä hapessa.

Se on moro, mä meen taas ja sano Leo vaan, ollaan kavereita vaikka vain hetkenkin..









2 kommenttia:

  1. Olet kyllä oikeassa siinä, että ennaltaehkäisevään työhön pitäisi laittaa enemmän resursseja. Se vaan on niin paha, kun ennaltaehkäisevästä työstä syntyviä kustannussäästöjä ei pystytä millään super-konkreettisella tavalla todentamaan, jolloin helposti leikataan budjettia juuri sieltä.

    VastaaPoista
  2. Niin,tilanteet on vaikeita. Mutta on jo paljonkin tiedossa nuorten pahoinvointia,syrjäytymistä jne..ne leikkaukset kostautuvat myöhemmin, toinen taho maksaa ne. Päättäjät ei aina ajattele pidemmälle kuin juuri siihen leikkaukseen,ei siihen mitä se tuo tullessaan, se on "sen ajan murhe".

    VastaaPoista

Kiitän kommenteistanne, välillä unohdan erikseen sen sanoa.
Lukeminen, matkailua äärettömyyteen.